vineri, 13 aprilie 2007

Comerţul on-line şi România

Să ne gândim împreună când am asociat prima dată cei doi termeni.
În cazul meu este vorba de Spot. Din amintirile mele, cu ei a început stângaci şi timid comerţul on-line în România.
De atunci a trecut mult. Lumea a început să vadă internetul ca pe un business. Asta înseamnă bani mulţi la mijloc dar şi amatorism. Multe întrebări se pot pune în legătură cu e-commerce-ul ...

Au românii încredere în cumpărăturile virtuale? S-au obişnuit românii să nu pună mâna şi să pipăie viitoarea achiziţie? Are succes acest comerţ în alte domenii în afara IT-ului?

Expansiunea din ultimul timp este incredibilă. Sunt sute de magazine IT-related şi apar în continuare. Nici unul nu a revoluţionat domeniul, toate îşi păstrează locul în pluton, urmând reţete clasice (adică de succes).

Făcând o radiografie scurtă, în capul listei este celebrul eMag: pornit într-o garsonieră, ajuns la cifră de afaceri exprimată în euro cu 8 cifre, cu peste 100 de angajaţi şi cu peak-uri incredibile în sezonul sărbătorilor.
Urmează multe magazine asociate lanţurilor de retaileri: DCShop, UltraPro, Flamingo, etc.
O listă a celor mai importanţi jucători de pe piaţă (un top 10 după nişte criterii un pic aleatoare) găsiţi mai jos:

Se pot observa două aspecte:

  • dacă vrei să ai succes on-line fă-ţi sediu. Românul trebuie să vină şi să te miroasă dacă eşti serios sau nu. Ţepe a luat toată viaţa.
  • nu am auzit până în acest moment de un magazin on-line cu un service level ridicat. Am auzit lume mulţumită de normalitate (produsul coincide cu factura, cursul valutar cu cel de la BNR, produsul afişat pe stoc chiar era pe stoc, şa). Nimeni nu e entuziasmat (şi este foarte uşor să entuziasmezi un român) de către un magazin on-line. Voi aţi fost?

Trebuie să trecem peste multe limitări autoimpuse, să ridicăm nivelul de customer service al furnizorilor, să fim exigenţi, să-i educăm pe cei din jurul nostru, pentru că viitorul va fi on-line.

Niciun comentariu: